Worldline noch je bank vragen je om vertrouwelijke informatie zoals pincodes, paswoorden via telefoon of e-mail. Geef deze informatie nooit door. Als je deze gegevens toch hebt doorgegeven laat dan onmiddellijk je kaart blokkeren via Card Stop op het nummer 0032 (0) 78 170 170.
Wees altijd terughoudend met e-mails waarin je gevraagd wordt gevoelige informatie zoals paswoorden en pincodes terug te sturen of in te geven via een website. Ook als de berichten afkomstig lijken van een erkend bedrijf of je eigen bank. Dit kunnen namelijk pogingen tot phishing zijn waarbij fraudeurs proberen persoonlijke informatie van je te stelen.
Deze e-mails kunnen misleidende teksten bevatten zoals“je kaart of rekening zal worden afgesloten als je niet …” of “we moeten je gegevens verifiëren om …”. Stel jezelf steeds de vraag waarom de bank of een ander bedrijf jou om een bevestiging zou moeten vragen terwijl ze al over deze gegevens beschikken. Reageer hier nooit op, klik niet op een link en verwijder het bericht meteen. Bij twijfel neem je best contact op met je bank en vraag je om meer informatie.
Een paar tips om fraude met phishing via e-mail te identificeren:
Kijk naar de afzender van het bericht. Komt het echt van je bank? Is de naam van de bank voluit geschreven en correct gespeld?
Zijn de logo’s juist en duidelijk leesbaar? Komt de tekst professioneel over? Staan er taalfouten in?
Wordt je geheime code gevraagd? Je bank zal je code nooit vragen.
Kaart laten blokkeren bij verlies, diefstal of vermoeden van fraude
Contacteer onmiddellijk Card Stop om je kaart te laten blokkeren bij verlies, diefstal of vermoeden van fraude.
Card Stop is 24/7 bereikbaar op nummer +32 (0) 78 170 170.