Je kaart werkt niet

  • Weigering algemeen

    Als het beschikbare saldo op je kaart ontoereikend is en het bedrag van je aankoop niet kan worden betaald, wordt je aankoop geweigerd. Op betaalterminals in België verschijnt dan meestal de boodschap “transactie geweigerd” (“transaction refusée”). Je kunt het huidige saldo van je kaart raadplegen via de app of de website van je bank als deze dienst beschikbaar is of via ons geautomatiseerd systeem. De details over hoe je beschikbaar saldo wordt berekend vind je in de rubriek Beschikbare saldo en limiet van je kaart.

    Weigering van een aankoop op internet

    Voor betalingen via een website wordt je vaak gevraagd de aankoop te bevestigen met een code of paswoord gegeneerd door een kaartlezer of digipass van de bank. Ondervind je problemen hierbij, contacteer dan je bank. Mocht het nodig zijn dan kunnen zij je een nieuwe kaartlezer of digipass bezorgen.

    Weigering van een geldopneming

    Geldopnemingen aan een geldautomaat zijn beperkt tot een maximumbedrag en een maximumaantal opnemingen in een zekere tijdspanne. Zo mag je maar €600 in totaal opnemen per 4 dagen. Deze beperkingen staan los van het beschikbare bedrag op je kaart. Alle details hierover vind je in de rubriek Geld opnemen.

    Weigering van een tankbeurt

    Voordat je kunt tanken moet je kaart eerst door de betaalterminal van het tankstation gevalideerd worden. Tijdens de validatie wordt een bedrag tot €125 tijdelijk geblokkeerd op je kaart. Als dit bedrag niet beschikbaar is wordt je kaart geweigerd. Raadpleeg de rubriek De limiet van je kaart aanpassen voor informatie over het aanpassen van je kaartlimiet.

    Weigering van een betaling voor hotel, verblijf of huurwagen

    Bij het inchecken in een hotel, het reserveren van een huurauto of bij de aanvang van je huurcontract wordt een waarborg geblokkeerd op je kaart. Hoewel dit geen betaling is beïnvloedt deze waarborg wel degelijk het beschikbare saldo van je kaart. Het is dus mogelijk dat door deze waarborg het beschikbare bedrag op je kaart niet voldoende is om de kosten van het hotel of de huurauto te dekken. Raadpleeg de rubriek De limiet van je kaart aanpassen voor informatie over het aanpassen van je kaartlimiet.